Pages

Tuesday, May 23, 2017

8 Langkah Jika Berlaku Kemalangan

Kemalangan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, (jangan lupa sentiasa berdoa semasa hendak menaiki kenderaan atau sebelum memulakan perjalanan). Namun, masih ramai yang tidak tahu apa yang patut dilakukan sekiranya berlaku kemalangan. 8 langkah ini diharap dapat membantu mereka yang memerlukan.

LANGKAH 1 : JANGAN PANIK!!!

Ni sangat penting. Kalau berlaku kemalangan, jangan panik. Sebab kalau anda panik, mudah untuk orang ambil kesempatan. Tambahan jika anda tak tahu apa yang patut dilakukan.

LANGKAH 2 : AMBIL GAMBAR & NO PENDAFTARAN KENDERAAN

Selepas anda bertenang seketika, ambillah gambar kenderaan yang kemalangan tadi. Itulah gunanya smartphone anda yang canggih tu. Tak kiralah sekiranya anda yang melanggar atau anda yang dilanggar. Jangan lupa ambil nombor pendaftaran kenderaan yang terlibat (no plate).

LANGKAH 3 : JANGAN GANGGU!

Pastikan anda tidak diganggu semasa anda kemalangan. Maksudnya anda perlu pastikan takde tow truck ke, kereta tunda ke, orang persendirian ke atau sesiapa sahaja mengganggu anda sewaktu anda nak ambil gambar. Biarkan diorang cakap nak tarik kereta anda ke, diorang ada bengkel panel ke, kenal orang itu ini ke, abaikan je untuk sementara. Fokus kepada apa yang anda perlu buat dahulu.

LANGKAH 4 : HUBUNGI CALL CENTRE KERETA ANDA

Kalau anda pakai kereta Proton ke, Perodua ke, anda hubungi lah call centre mereka bagitau yang anda kemalangan dan nak tarik kereta anda ke bengkel mereka. Maksudnya hantar di tempat 'repair' kereta tersebut. Bukan di bengkel-bengkel luar. Contoh anda pakai Proton Persona, hubungi Proton Careline dan bagitau anda kemalangan serta ingin menarik kereta anda ke bengkel Proton terdekat. Jangan risau, kereta anda akan dibawa ke bengkel pengeluar tersebut tanpa caj tmbahan. Semua caj akan dibayar oleh pihak insurans anda

Sebab apa nak bawa ke sana? Jawapannya kerana pengeluar kereta anda lebih mengetahui secara terperinci mengenai kereta anda serta akan menukar segala barangan yang perlu. Ada sesetengah bengkel luar akan cakap perlu tukar itu ini kepada pihak insurans, tapi hakikatnya mereka baiki saja dan tak tukar. Anda juga yang rugi. Kalo di Proton contohnya, anda akan mendapat jaminan terhadap kerosakan yang mereka baiki. Jadi tak perlulah anda risau untuk ditipu. Selain daripada tu, barangan yang ditukar juga sudah tentulah alat ganti tulen. Senang je kan?

LANGKAH 5 : KELUARKAN BARANGAN BERHARGA DALAM KERETA

Setelah anda mengetahui bahawa kereta anda akan dibawa ke bengkel, pastikan anda mengeluarkan semua barangan berharga dalam kereta anda. Bawa keluar barangan penting sahaja kerana anda mungkin perlu meminta bantuan saudara mara, rakan atau menghubungi teksi untuk anda pulang. Barangan yang tak perlu anda boleh ambil kemudian selepas kereta anda tiba di bengkel.

LANGKAH 6 : PASTIKAN TRAK PENUNDA YANG BETUL

Call centre yang anda hubungi sebentar tadi akan memberikan maklumat mengenai no plat trak penunda / no telefon trak penunda tersebut. Jadi, anda perlu pastikan trak itu trak yang betul. Anda juga diingatkan tiada sebarang caj yang perlu anda bayar. Anda juga tidak perlu utk menandatangan apa-apa dokumen sewaktu mereka menunda kereta anda. Semua borang akan ditandatangani di bengkel sahaja.

LANGKAH 7 : BUAT LAPORAN POLIS

Pastikan anda membuat laporan polis setelah dalam masa 24 jam selepas kejadian. Ini untuk memudahkan proses dengan pihak insurans dan dapatkan 'copy report' dari pihak polis.

LANGKAH 8 : SELESAI

Selesai sudah proses jika anda kemalangan. Proses untuk claim dengan pihak insurans pula, anda boleh rujuk dengan pihak bengkel untuk dokumen yang diperlukan. Anda pun mesti penat, stress setelah mengalami kejadian yang tidak diingini. Jadi berehat dahulu. Anda boleh lakukan proses claim ini pada keesokan harinya :)


Monday, May 15, 2017

Tinted Kereta di Mekapkereta Sejuk



Alhamdulillah, kami kini beroperasi di kedai di Nilai 3. Terima kasih atas du'a dan sokongan semua.

Nak cerita sket ni...

Kebiasaannya, kalau kita nak survey pasal tinted, mesti kita akan tanya mengenai spec tint dulu kan? Berapa peratus VLT, IRR dan UV.
.

VLT (Visible Light Transmittance):

Nak tahu info mengenai gelap atau cerah tint, kena rujuk pada bacaan VLT. Kalau nak tahu tint anda lulus JPJ ke tak, anda juga kena rujuk pada bacaan VLT ini. Di Mekapkereta Sejuk, bacaan VLT yang kami nyatakan meunjukkan peratus cahaya boleh nampak yang menembusi tint. Makin tinggi bacaan VLT, makin cerah tint.
.
IRR (Infrared Rejection):
IRR memberi info mengenai sejuk atau panas sesuatu tint. Jika anda ingin mengetahui berapa peratus sesuatu tint itu dapat potong/halang haba dari tembus, anda boleh rujuk kepada bacaan IRR ini. Makin tinggi bacaan IRR, makin tinggi tahap potong panas tint tersebut. Jadi, jika anda inginkan tint yang tinggi potong habanya, anda perlu memilih pakej tint yang mempunyai bacaan IRR yang tinggi. 
.
UV (ultraviolet):
Boleh dikatakan kesemua UV film mencatatkan bacaan UV 99% . ramai pihak di luar sana yang sengaja highlight kan bacaan UV 99% ini sebagai taktik pemasaran, untuk menarik keyakinan pelanggan.

Dalam memilih pakej-pakej tint, anda perlu berhati-hati, jangan mudah terperdaya dengan promosi-promosi yang dipaparkan. Ambil masa, bandingkan jenis spec tint dan harga yang ditawarkan. Pastikan juga spec tint yang diberitahu kepada anda benar-benar sahih.
.
TAPI...pernahkah anda terfikir, bila anda survey spec tint, macam mana nak tau betul ke tak bacaan spec tint yg diberitahu oleh tint installer di kedai-kedai tinted? Selalunya mereka akan suruh anda test guna lampu. Namun lampu tidak dapat menunjukkan bacaan spec tint yg sebenar. Apakah bukti yang menyatakan bacaan VLT, IRR dan UV seperti yang diberitahu atau yang diiklankan?
.
Menyedari akan hal ini, kami di MEKAPKERETA SEJUK rasa bertanggungjawab dalam memberikan info yang betul agar tidak ter over claim produk kami nanti ðŸ˜… Anda sebagai pelanggan berhak tahu spec tint yg betul. Jadilah pengguna yang bijak. Takde la nanti rasa terkena atau tertipu..kan?kan?
.
BAGAIMANA? Di MEKAPKERETA SEJUK, kami akan tunjukkan bacaan pada meter untuk spec tint tersebut (mohon rujuk gambar meter di bawah ðŸ˜€). Sebelum pemasangan, kami akan beri penerangan dan tunjukkan bacaan meter bagi spec tint pilihan anda. Harapan kami agar anda berpuas hati berurusan dengan kami. Kami sentiasa berusaha untuk menambahbaik mutu perkhidmatan kami insyaaAllah. Terima kasih atas sokongan anda.
.
Anda juga boleh datang ke kedai kami untuk dapatkan info dan booking slot pemasangan.
.
Alamat kedai terkini:
MEKAPKERETA SEJUK, NO. 27, JALAN SURIA 2, NILAI 3, 71800 NILAI, NEGERI SEMBILAN.
.
Telefon (O) : 06 794 6268
Telefon (Hp) : 019 660 6365
.
BOOKING SEKARANG: www.wasap.my/60196606365
BOOKING SEKARANG: www.wasap.my/60196606365
BOOKING SEKARANG: www.wasap.my/60196606365
BOOKING SEKARANG: www.wasap.my/60196606365
BOOKING SEKARANG: www.wasap.my/60196606365
JAZAKUMULLAH KHAIRAN KATHIRA.
.
#mekapkeretasejuk
#jomtinted
#tintedkeretamurah
#tintedkereta
#sejuk
#safetytint
#securitytint
#antithefttint
#nilai
#nilai3

Meter yang kami gunakan untuk tentukan spec tint bagi bacaan IRR, VLT dan UV.

Kemudahan-kemudahan yang terdapat di Mekapkereta Sejuk:

Bilik Menunggu:

Pihak Mekapkereta Sejuk amat menitikberatkan keselesaan para pelanggan kami. Sementara menunggu proses pemasangan tint, anda boleh menunggu di bilik menunggu yang selesa, insyaaAllah. Di bilik ini, kami sediakan tv, bahan bacaan, makanan dan minuman ringan serta permainan yang sesuai untuk kanak-kanak. Di kedai kami juga dilengkapi dengan  kemudahan WiFi percuma :) :) :) 
Ruang Menunggu.
Food & beverage corner. Help yourself :D 

Consultation area. ha..kat sini nanti anda akan di beri penerangan mengenai spec tint mengikut pakej yang anda mahu. Di sini juga kami akan tunjukkan bacaan meter utk spec tint kami :)

Ruang pemasangan.
Ruang Kerja:
Ruang kerja merangkumi ruang pemasangan tint dan bilik potong. Semua tint kami simpan di dalam bilik potong supaya terpelihara dari habuk atau debu. Semua tint yang kami pasang akan di potong mengikut saiz cermin terlebih dahulu sebelum di pasang di ruang pemasangan.

Para pelanggan dilarang berada di kawasan ini (ruang kerja) ketika kerja-kerja pemasangan dilakukan bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku. Ini adalah kerana, semasa kerja-kerja pemasangan dijalankan, ada beberapa peralatan yang kami gunakan yang merbahaya seperti pisau, heat gun, wayar penyambung dan sebagainya. selain itu, air sabun yang digunakan selalunya akan tertumpah ke lantai dan menyebabkan permukaan lantai menjadi licin.

Kedai kami juga merupakan kawasan larangan merokok. Umum mengetahui bahawa dalam kerja-kerja pemasangan tint, adalah sangat penting untuk kami kurangkan tahap pendedahan terhadap habuk dan kotoran. Dikhuatiri asap rokok akan mencemarkan kualiti udara kawasan pemasangan. Selain itu,  haba dari abu rokok dibimbangi akan terkena pada tint atau kereta pelanggan yang datang ke kedai kami.
Bilik potong.
Kerja-kerja pemasangan tint.
    



Ruang Solat:

Antara kemudahan yang amat penting ialah ruang untuk solat. Di sini kami sediakan bilik khas untuk para pelanggan kami yang beragama Islam untuk mengerjakan solat. Di dalam bilik ini kami sediakan sejadah, telekung, Al-quran dan cermin untuk kegunaan anda. Jangan lupa selitkan nama kami dalam doa anda ye ;)

Ruang Solat.


Tandas:
InsyaaAllah, pihak kami akan sentiasa memastikan tandas yang disediakan adalah dalam keadaan yang bersih. Sebab kami pun pengguna seperti anda..heee...memang tak lalu rasenye kalau toilet kotor...huhuhuhu...


Jom tinted! Jangan lupa like page fb kami ye :)
fb.com/mekapkeretasejuk
ALAMAT KEDAI:

MEKAPKERETA SEJUK, 
NO. 27, JALAN SURIA 2, 
NILAI 3, 
71800 NILAI, 
NEGERI SEMBILAN
.
Telefon (O) : 06 794 6268
Telefon (Hp) : 019 660 6365

Terima kasih sudi berkunjung ke blog kami :))))