Tekanan Angin Tayar
Perasan tak pada bahagian tepi pintu kereta ada ditampalkan
sticker mengenai info tekanan angin tayar? Info ini memberi maklumat kepada
kita tahap tekanan angin tayar yang paling sesuai untuk kereta tersebut.
Kadang2 ada yang tak kisah pun, tak tau pun berapa tekanan
angin yang sesuai. Ada yang berbulan-bulan tak isi angin tayar pun.
Penting ke angin dalam tayar ni? Lebih sangat pun bahaya,
kurang sangat pun bahaya.
Angin yg terlalu kurang menyebabkan 'traction' ( keupayaan
tayar untuk berhentikan kenderaan / cengkaman tayar) menjadi kurang. Ini
disebabkan tayar menjadi lebih leper di jalan. Jadi 'handling' kereta akan
menjadi kurang sempurna.
Kalau diperhatikan, apabila stereng dipusing ke kiri dan
kanan, boleh lihat rim akan mengenakan beban yg berlebihan ke atas tayar. Ini
boleh menjadi punca tayar koyak / meletup pada kelajuan yang tinggi.
Angin lebih menyebabkan permukaan tayar kurang menyentuh
jalan. Amat berbahaya terutama jika jalan basah, tayar boleh meluncur licin dan
tidak menyentuh jalan pada kelajuan yang tinggi.
Ramai antara kita yg terlupa pasal spare tyre ni. Biasanya
ia diletakkan di bhg dalam atau bawah bonet kereta.
Bila tayar pancit baru kita kelam kabut cari spare tyre.
Ramai terlepas pandang untuk check angin spare tyre. Kalau angin spare tyre
kurang,nanti elok2 tayar asal pancit, spare tyre pula lembik..
Fuh, masa tu mesti sakit hati kan? Jadi pastikan spare tyre
anda pun sentiasa dalam keadaan baik. Bak kata pepatah 'sediakan payung sebelum
hujan'.
Jika diperhatikan, kebanyakan spare tyre sekarang lebih
kecil berbanding dgn tayar asal yg anda pakai. Ini kerana tayar ni 'Hanya Untuk
Sementara' sahaja atau juga dikenali 'Get You Home Tyre'.
Tayar kecil ini tidak boleh digunakan sebagai tayar bahagian
hadapan. Jadi sekiranya tayar anda yg pancit tu tayar hadapan, rajin-rajin la
tukar tayar belakang letak pada bahagian depan dan spare tyre td letak di
belakang.
Sebabnya tayar depan adalah tayar yg kita gunakan untuk
mengemudi kereta apabila stereng kereta dipusing ke kiri atau ke kanan. Kesan
menggunakan tayar yang lebih kecil di bahagian depan menyebabkan bebanan tidak
sekata, kereta menjadi senget seterusnya menyebabkan pengendalian menjadi
kurang berkesan.
Jika spare tyre yang di pasang di bahagian depan digunakan
bagi tempoh pemanduan yang lama, ia akan membahayakan penumpang. Jadi pastikan
spare tyre ini hanya digunakan di bahagian belakang kecuali jika jarak pemanduan
tidak jauh😊
#infomekapkereta
#mekapkeretasejuk
#jomtinted
#kamiUkurGunaMETER
No comments:
Post a Comment
Write your comment :)